sobota, 25 stycznia 2014

Raspberry Pi - sterowanie modułem laserowym

Kolejnym krokiem przy budowaniu zabawki dla kota jest sterowanie modułem laserowym przy pomocy Raspberry PI.

Niestety nie można podpiąć modułu laserowego bezpośrednio do wyjścia GPIO w RPI ponieważ jesteśmy w stanie wyciągnąć z niego prąd o maksymalnym natężeniu 16mA. Jest to zdecydowanie za mało do wysterowania modułu.

Pozostaje zatem zasilenie lasera z zewnętrznego źródła, i wykorzystanie Raspberry PI jedynie do wysłania sygnału włącz/wyłącz. Najprostsze jest zrobienie tego za pomocą tranzystora.

Schemat połączenia wygląda następująco:

Nie znalazłem symbolu modułu laserowego, wykorzystałem zatem diodę LED, pamiętać jednak należy że zwykłej diody LED nie można podłączać bezpośrednio do zasilania bez rezystora.

Dodatkowo przygotowałem schemat podłączenia na płytce prototypowej (tutaj również dioda LED zamiast modułu - przy podłączeniu zwykłego LED'a należy dodać dodatkowy rezystor)

Po złożeniu prototypu można sprawdzić jego działanie.
Wyjściami GPIO możemy sterować bezpośrednio z linii poleceń Raspberry PI.
Wydajemy polecenia które przygotują wyjście GPIO4 do sterowania:

sudo bash
cd /sys/class/gpio
echo 4 > export
cd gpio4
echo out > direction

i teraz aby włączyć laser wydajemy polecenie:

echo 1 > value
aby wyłączyć wydajemy polecenie

echo 0 > value
Całość można zobaczyć w działaniu na poniższym filmie:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz